Inleiding

Welkom op onze blog over trendwatching!

Op deze blog wordt het onderwerp trendwatching toegelicht door zes studenten van de Avans hogeschool in Den Bosch. Omdat trendwatching natuurlijk heel breed is, hebben wij ons gericht op het onderdeel ''kleding mode''.

Hieronder staan alle volledige berichten onder elkaar weergegeven.

In de rechter verticale balk kun je via het blogarchief snel bij het gewenste bericht komen.

Veel plezier op onze blog!

dinsdag 12 oktober 2010

Marketingcommunicatie

Het verschil tussen communicatie vroeger en nu?
In de loop der jaren is er veel veranderd op communicatief gebied, hoe is dit allemaal begonnen en wat voor een ontwikkeling heeft reclame doorgebracht?

1800-1850: Van kwakzalver tot advertentiebureau
Reclame bestaat al honderden jaren. Het duurt echter tot de 19e eeuw voordat reclame economisch van belang wordt. Kwakzalvers zijn min of meer de grondleggers van deze reclame. Ook werden in deze tijd de eerste reclamebureaus gestart.


1850-1900: Het begin van het merkartikel
Vanaf 1850 word reclame belangrijker. Het merkartikel komt op en de hoeveelheid reclame stijgt. Maar veel aanzien heeft reclame nog niet.


1900-1929: Regulering en opkomst vakpers
Begin 20e eeuw komt er enige ordening in het reclamevak. Organisaties als de NDP en de VEA zetten zich in voor regulering. Reclame wordt professioneler. Het reclamebureau plaatst niet alleen advertenties, maar maakt ook campagnes. Ook kunstenaars worden actief in de reclame.


1929-1939: De crisisjaren
De crisis van de jaren dertig raakt ook de reclame. Reclamemakers zoeken een oplossing onder meer met collectieve campagnes. Er komen nieuwe technieken in opkomst, zoals de fotografie. Reclame krijgt een wetenschappelijk tintje.


1940-1945: De Tweede Wereldoorlog
De oorlog heeft ingrijpende gevolgen voor de reclame. Het aantal advertenties daalt dramatisch. Bovendien worden er strenge eisen gesteld aan reclame. Toch blijven bedrijven actief met voorlichtende reclame.


1945-1959: Wederopbouw
Na de oorlog herstelt de reclamebranche zich snel. Er wordt in de jaren vijftig ‘brave’ reclame gemaakt. Het vak krijgt meer aanzien. Adverteerders en bureaumensen maken kennis met het uit Amerika overgewaaide fenomeen ‘marketing’.


1960-1969: Vernieuwing en creativiteit
De jaren 60 gaan niet aan de reclame voorbij. De jeugd wordt als doelgroep ontdekt. In het vak meldt zich een jonge generatie, die kiest voor creativiteit. Amerikaanse reclamebureaus komen naar Nederland en de eerste tv-reclames werden geschiedenis.


1970-1979: Reclame onder vuur
Reclame krijgt veel kritiek in de jaren zeventig. Reclamemakers verweren zich of stappen het vak uit. Maar de jaren zeventig zijn ook een tijd waarin het peil van het vak stijgt: reclame begint leuk te worden.


1980-1989: Lifestyle en verzakelijking
De jaren tachtig zijn de jaren van lifestyle en yup. Reclame verzakelijkt en krijgt minder kritiek. Nieuwe disciplines, zoals direct mail en sales promotion, worden steeds belangrijker.


1989-1999: Commerciƫle tv en shockvertising
Nederland maakt kennis met commerciĆ«le tv. In reactie op de groeiende hoeveelheid reclame komt ‘shockvertising’ op. De reclamebranche gaat internationaal. Het werk van Nederlandse reclamemakers krijgt internationale waardering.


2000-nu: Reclame, smeerolie van de samenleving
Begin 21e eeuw is reclame economisch van groot belang. Het aanbod van media neemt toe, en vooral internet groeit sterk. De consument van nu is kritisch en maakt zelf uit welke reclame de moeite waard is. Communicatie is niet meer weg te denken uit onze samenleving.


Deze onderstaande link verwijst naar een website waarop een tijdslijn is weergegeven met verschillende veranderingen op het gebied van media door de jaren heen:
http://www.nonlineagency.com/multimedia/the_history_of_advertising/

1 opmerking:

  1. Goedemiddag, ik zou het bovenstaande graag gebruiken voor een post op het blog vakblad.info. Kunt u mij laten weten wie deze post geschreven heeft? Bij voorbaat dank.

    BeantwoordenVerwijderen