Inleiding

Welkom op onze blog over trendwatching!

Op deze blog wordt het onderwerp trendwatching toegelicht door zes studenten van de Avans hogeschool in Den Bosch. Omdat trendwatching natuurlijk heel breed is, hebben wij ons gericht op het onderdeel ''kleding mode''.

Hieronder staan alle volledige berichten onder elkaar weergegeven.

In de rechter verticale balk kun je via het blogarchief snel bij het gewenste bericht komen.

Veel plezier op onze blog!

vrijdag 8 oktober 2010

Consumentengedrag (veranderingen)

Verandering in consumentengedrag

Consumentengedrag wordt steeds moeilijker voorspelbaar
Consumenten letten niet meer alleen op prijzen wanneer zij voor een bepaalde winkel kiezen. Ook imago, locatie, personeel en beleving zijn belangrijk bij hun keuze. Uit onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van Capgemini, blijkt dat vooral grote winkelketens weinig doen om succesvol op deze ontwikkeling in te spelen. Ook nieuwe belangrijke groepen consumenten zoals jongeren en allochtonen weet men onvoldoende aan zich te binden. Ruim 70 procent van de ondervraagde consumenten geeft aan dat factoren als gemak, lifestyle, plezier en beleving bepalend zijn voor het koopgedrag. Belangrijke veranderingen waar retailers de komende jaren mee te maken krijgen zijn het belang van jongeren en allochtone consumentengroepen en een moeilijk voorspelbaar consumentengedrag steeds moeilijker te voorspellen. Verder vormen beleving, lifestyle en plezier de basis voor bezoek en aankoop. Spontane impulsaankopen zullen steeds verder afnemen omdat mensen minder te besteden hebben en consumenten zich via internet vooraf beter oriënteren op hun aankoop.

(Bron: Marketingonline)

Definitie consumentengedragAl het gedrag dat een consument vertoont bij het zoeken naar, het kopen, het gebruiken/verbruiken, het evalueren en het zich ontdoen van producten, diensten en ideeën. Consumentengedrag begint dus al vóórdat de consument aan het eigenlijke consumeren toekomt en gaat nog dóór als de eigenlijke consumptie achter de rug is.
Post-recessie consumentengedrag wordt al zichtbaar

Nu veel consumenten menen dat de economie in een herstelfase in aangekomen, wordt het post-recessie consumentengedrag zichtbaar. Wereldwijd is de `nieuwe` consument aan het aarden in het veranderde economische landschap. Enkele ingrijpende veranderingen in het consumentengedrag zijn al zichtbaar.
Consumenten kopen minder producten en diensten: `less is more`. Merken zullen meer dan voorheen moeten bewijzen toegevoegde waarde te hebben. Consumenten doen hun eigen productonderzoek en beslissen al over een aankoop voor ze in de winkel zijn geweest. Er wordt kritischer gekeken naar `bundels` producten en diensten en veel consumenten stellen aankopen van duurzame goederen nog uit. Er is verder een verschuiving zichtbaar van `ik` naar `wij`.
Voor marketeers betekent de post-recessie periode dat het nog belangrijker wordt hun klanten te kennen; op zowel micro- als macroniveau is de stemming onder consumenten blijvend veranderd. Tips zijn: omarm innovatie en co-creatie. Voer innovaties vervroegd door om niet de boot te missen. Zorg voor voortdurende versterking van merken en gebruik daarbij emotionele banden die een psychologische afhankelijkheid van het merk creëren. Het is belangrijker waarde toe te voegen aan een product dan de prijs drastisch te verlagen. Ten slotte: denk internationaal, vooral ook richting opkomende markten.

(Bron: Marketing News)

Consumentengedrag verandert door veranderingen in de maatschappij zoals :
o   Koopkracht is toegenomen (o.a. bij jongeren, vliegreizen, TV’s, Auto’s).
o   Vergrijzing van de bevolking à bv. meer behoefte aan medicijnen, sparta-met.
o   Meer scheidingen.
o   Meer 1-en 2-persoonshuishoudens à Meer behoefte aan 1-en 2-persoons eten zoals groenten in kleinere portie.
o   Nieuwe technische mogelijkheden à Bv. GSM (meer gebruiksmogelijkheden), DVD-speler, PC.
o   Milieuvriendelijker à Producten vervuilen het milieu minder zoals Biologische producten (denk aan het milieukeurmerk).
o   Verandering van smaak à Bv. Pastagerechten, andere smaken soep, kleuren van gordijnen.

Naast veranderingen in het consumentengedrag is er ook iets wat al jaren hetzelfde is, nl. consumenten denken dat een bekend merk (A-merk) ook een goed merk is. Dit hoeft absoluut niet zo te zijn. De meeste consumenten kopen dus ook bekende merken.
à Dat is ook de reden waarom er zoveel reclame wordt gemaakt à bekend merk worden en blijven, imago, kortom om de consumenten te beïnvloeden in hun aankopen. De consument wordt ook beïnvloed in zijn/haar aankopen door vrienden/kennissen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten