Inleiding

Welkom op onze blog over trendwatching!

Op deze blog wordt het onderwerp trendwatching toegelicht door zes studenten van de Avans hogeschool in Den Bosch. Omdat trendwatching natuurlijk heel breed is, hebben wij ons gericht op het onderdeel ''kleding mode''.

Hieronder staan alle volledige berichten onder elkaar weergegeven.

In de rechter verticale balk kun je via het blogarchief snel bij het gewenste bericht komen.

Veel plezier op onze blog!

donderdag 14 oktober 2010

Interview met Grace

Wij hebben een aantal interessante vragen gesteld aan Grace over trendwatching en de inzet van nieuwe media. Grace is afgestudeerd aan het AMFI en kan dus vast meer vertellen! Hieronder vind je het interview.
Wie ben je en wat heb je gestudeerd?Ik ben Grace Grigoriou en 26 jaar. Vorig jaar ben ik afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) waar ik heb gekozen voor de richting Fashion & Management.

Wat doe je momenteel voor werk?
Sinds kort werk ik als Product Developer bij het kledingmerk JCRags. Daarvoor heb ik 2 jaar bij Suitsupply gewerkt.

Heb je tijdens je studie iets geleerd over trendwatching? Zoja wat dan precies?
Het is in de mode branche heel belangrijk te kijken naar trends en ontwikkelingen in de maatschappij. Vaak worden trends gebruikt/vertaald naar het kledingbeeld. Trends zijn er op allerlei niveau`s en je moet getrained zijn om deze te signaleren en te gebruiken in producten. Uiteindelijk is het doel dat de consument er door aangetrokken wordt en de producten weer koopt.

Hoe ontstaan volgens jou trends?
Trends ontwikkelen zich op allerlei niveau`s van geografische, economische, demografische en technische ontwikkelingen tot culturele ontwikkelingen. Feit is dat we in een economische crisis zitten, als gevolg daarvan gaat men kritisch kijken naar uitgaven, hierdoor wordt kleding voor veel mensen een luxeproduct, als gevolg hiervan wordt er scherper gekeken naar prijs.

Gebruik je die kennis over trendwatching ook in de praktijk? Zoja hoe dan?Ik vertaal de trends naar kledingstukken, zoals het hierboven genoemde voorbeeld prijs. Dit betekend goed onderhandelen met leveranciers. Maar aan de ander kant kijk ik ook naar wat mensen dragen op straat, waar heeft men behoeft aan? Is het praktisch of modisch? En dat neem ik weer mee in de ontwikkeling van mijn productgroepen.
Hoe worden momenteel de trends aan de consument gecommuniceerd?Vooral via internet en sociale netwerken. Dit is de snelste en makkelijkste manier om je doelgroep te bereiken.
Als je kijkt naar 5 jaar geleden en nu, zie je dan veranderingen in de inzet van communicatiemiddelen? Zoja, welke waren er 5 jaar geleden en welke nu?Vroeger had je veel meer gedrukte media, zoals folders. Nu kijkt men vooral naar communicatie via internet.

Wat zijn je verwachtingen over de inzet van social media / new media voor het overbrengen van nieuwe trends?  Je bereikt met de nieuwe media je doelgroep beter. Wanneer je gedrukte media hebt zie je dat je eigenlijk als bedrijf niet weet of het blaadje wat door de brievenbus gaat ook de juiste doelgroep bereikt. Via internet kun je makkelijker doelgroepen bereiken, omdat er tegenwoordig veel informatie is over waar de doelgroep zich mee bezig houdt en welke site`s deze bezoekt. Je bent dus veel gerichter bezig en via internet gaat alles veel sneller.

Hoe zie jij de modebranche over 10 jaar? (alleen nog webshop, of geautomatiseerde spiegels zodat je je niet meer hoeft om te kleding)Ik geloof niet dat er over 10 jaar alleen maar webshops zijn, de consument “koopt” met producten ook een bepaald gevoel. Je gaat een winkel in, krijgt advies en gaat als het goed is met een goed gevoel en mooie aankopen naar buiten. Dat gevoel heb je op internet minder. Natuurlijk ben je blij met je aankoop, maar in een winkel beleef je een product meer. Ik ben er wel van overtuigd dat het 50/50 zal zijn. Het gemak van snel winkelen op internet, maar ook de gezelligheid van feitelijk een winkel in gaan en je laten inspireren en adviseren.
En over 30 jaar?Dat is lastig te zeggen, er zouden zich weer zomaar ontwikkelingen voor kunnen doen waar we nu geen weet van hebben.
Weet jij wat de nieuwe trends zijn voor aankomende zomer?
Op het gebied van mannenmode en de productgroepen die ik behandel zie je vooral veel lichte stoffen, ruiten en veel kleur.

1 opmerking:

  1. Baccarat by Cirque du Soleil | 2021 showpiece - The Weir
    This is the Baccarat online 제왕카지노 live 바카라 사이트 stream from Cirque du Soleil, the premier baccarat venue in Atlantic City! Come experience 메리트 카지노 the real deal on the

    BeantwoordenVerwijderen